Active retreat

Bergmeer
Dorfer see

Alleen op vakantie, het liefst naar de bergen. Wat doe je dan? Ik kwam uit bij een ‘active retreat’ in Oostenrijk. Een prachtig gelegen hotel in een vallei onder de hoogste berg van Oostenrijk, de Großglockner. Met op het programma elke dag yoga, hiking en vegetarisch eten. Dat klonk als een paradijs.

screenshot van de route in de interrail app
Screenshot van de route in de interrail app

Natuurlijk ging ik er heen met de trein. Met de Interrail pas kon ik met treinen in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en een bus in Oostenrijk tot redelijk dichtbij de bestemming komen, waarvandaan ik met de auto van het hotel werd opgehaald. Het is vanuit Groningen in een dag te doen en het uitzicht onderweg is prachtig. Maar als ik er nog een keer heen ga, boek ik wel een overnachting onderweg. Dat geeft iets meer ruimte in het reisschema. Nu heb ik de heenreis in twee dagen gedaan (vanwege vertraging) en de terugreis in een dag.

Gedurende de week wandelden we met een groep van zeven onder begeleiding van een professionele lokale gids in het dal, over bergkammen en in het nabij gelegen Nationaal Park Hohe Tauern. Ze kon ons veel vertellen over de planten en dieren, en – zeer belangrijk in Oostenrijk – van welke planten en naaldbomen je de beste schnapps kon maken.
De combinatie met yoga lessen in de ochtend en relaxen in de avond bij het hotel beviel uitstekend.

dagschema op schoolbord
Het dagschema met activiteiten en maaltijden

Eén dag hadden we ‘vrij’ en konden we zelf invullen. Ik ging samen met twee anderen paragliden in Lienz, een stadje met zicht op de Dolomieten. Paragliden had ik nog niet eerder gedaan en dit leek me een mooie gelegenheid. Via de stoeltjeslift gingen we omhoog. Bij het hoogste station sprongen we samen met onze ‘piloot’ in tandem van de berg af. Heerlijk om te vliegen op alleen de kracht van de wind.

Wat mij betreft een geslaagde retreat, zeker voor herhaling vatbaar.

Selfie van de piloot en mij paragliding